Radioreklam väcker ofta frågor om mätbarhet. Och vi fattar – kopplingen mellan en radiospot och fler klick till hemsidan är inte alltid självklar. Men den finns. Dessutom ger radio det allra viktigaste: mätbar affärseffekt. Här guidar vi dig till hur du maxar effekten av din radioreklam (och faktiskt säljer mer).

Effekten av att addera radio till mediemixen

När du lägger pengar på radioreklam är det såklart fullt rimligt att undra: Vad får jag tillbaka? Det fina med radio är att svaret går att mäta.

Ljudannonsering bygger varumärkeskännedom, formar preferens och förstärker effekten av andra kanaler. Oavsett om du vill få in fler besökare till din webbshop, skapa engagemang inför en kampanj eller långsiktigt stärka din marknadsposition.

Studier visar att radioreklam ger:

  • Starkare varumärkespreferens: +42 % fler rapporterade vinster bland företag som använder radio.
  • Bättre konvertering: Förbättrar effekten av reklam i andra kanaler: SEM branded med +46 % och TV med +35 %.
  • Ökad tillväxt: +28 % ökning i marknadsandelar jämfört med de som inte använder radio.
  • Mest effekt för pengarna: ROI (return on investment) på 2,1 vilket är högst av alla traditionella medier.
Källa:
– Peter Field 2023, ”The Long and the Short of It – 10 Years On: Radio’s Enduring Role in Effectiveness”
– Acceleration Nordisk ROI-databas, data från 2019–2023