Störst räckvidd i det nya ljudlandskapet.

I det nya medielandskapet växer betydelsen av ljudkommunikation. Allt fler väljer att lyssna istället för att läsa och titta, och allt fler väljer nu också att prata istället för att skriva och klicka. Den här nya världen, med ny teknik och nya beteenden kallar vi det nya ljudlandskapet.

Sedan länge har över 90% av den svenska befolkningen varje vecka lyssnat på analog radio. Nu lyssnar även 60% varje vecka på någon form av digitalt ljud. Tillgängligheten har aldrig varit större och utbudet av musik och talat innehåll växer explosionsartat.

Det finns inga gränser hur man lyssnar, var man lyssnar och när man lyssnar. I det nya ljudlandskapet finns innehållet överallt som en naturlig del av vardagen.

Vårt sätt att interagera med teknik och internet sker också i allt högre utsträckning genom ljud. Tillväxten av smarta högtalare är större än någon annan teknisk produkt sedan den smarta telefonen och det är bara början av en revolution inom artificiell intelligens som gör att teknik både lyssnar och pratar. Vi kommunicerar med ljud redan sekunderna efter att vi föds. Nu har den utvecklingen nått internet.

I ett landskap där både innehåll och interaktion är ljudburen blir ljudet också avgörande för att nå fram med budskap. Vår uppgift är att se till du når en publik som lyssnar. Vi når över 5 miljoner svenskar varje vecka. De lyssnar på våra radiostationer och podcasts för att få en roligare vardag och det är därför ditt budskap når hög räckvidd och rätt målgrupp – oavsett plattform.

Källor:
Radiolyssning: Kantar Sifo officiell radiomätning (PPM) 2018
Digitalt ljud: Kantar Sifo Orvesto Konsument 2018
Smarta högtalare: EMarketer 2018.

Täckningskarta

Bauer Media har störst räckvidd i det nya ljudlandskapet! Så vill du nå riktigt, riktigt många svenskar är Bauer Medias produkter ett effektivt alternativ. Vi har över 5 miljoner lyssnare i veckan och mer än 2 miljoner per dygn i Sverige.  Här nedan ser du räckvidden för våra olika stationer.

Mix Megapol

Mix Megapol är en nationell radiostation med 144 sändare från Trelleborg i söder till Kiruna i norr. Radiostationen har sedan starten 1994 utvecklats till Sveriges största och når idag 3,2 miljoner köpstarka lyssnare varje vecka.

NRJ

NRJ är Europas ledande radiovarumärke med över 28 miljoner lyssnare varje vecka i 12 länder. I Sverige har vi stationen en nationell täckning med ett sändningsuniversum på 7.920.000 personer, ca 95% av Sveriges befolkning.

Rockklassiker

Rockklassikers primära målgrupp är män 25-59. Varje vecka lyssnar 930 000 personer på Rockklassiker via någon av våra 13 stationer från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr.

Vinyl

Vinyl FM är en radiostation för dom största hitsen som någonsin gjorts. Vi sänder över 2 stationer, Stockholm och Linköping.

Lugna Klassiker

Lugna Klassikers sändare står i Stockholm och vi når lyssnare mellan 30 och 59 år över hela länet. 60% är kvinnor.

Svensk Pop

Svensk Pops sändare står i Stockholm och vi når lyssnare mellan 20-59 år över hela länet. Svensk Pop spelar bara svensk musik – på svenska.