
“Lyssnar folk fortfarande på radio?” är en fråga vi ofta får. Följt av: “Kan man ens mäta effekten av radioreklam?”. Kort svar: Ja. Ljudmediet är ett av de mest engagerande sätten att nå människor idag. Här får du fem anledningar till varför ljudannonsering kan vara ditt smartaste medieköp.
1. Folk lyssnar mer än du tror
Konsumtionen av ljudmedier i Sverige är större än många tror. Hela 78% av befolkningen lyssnar varje dag, varav 70% på radio och 29% på podcast. Det gör ljud till ett av de mest använda medierna i landet.
Det digitala lyssnandet växer snabbt. Bauer Medias nätverk för digital audio — som inkluderar podcasts, streamad musik och digitalradio — når idag 1,4 miljoner svenska lyssnare varje vecka. Och med hjälp av den innovativa plattformen audioXi finns möjligheten att nå ännu bredare – till 75 miljoner lyssnare runtom i Europa.
Men trots digitaliseringen lever FM-radion vidare i allra högsta grad, bland annat är bilradion en fortsatt klassiker då 54 % lyssnar på radio i bilen 2024.*
* Källa: Mediebarometern 2024 (Nordicom, Göteborgs universitet)
2. Ljud påverkar – känslomässigt och blixtsnabbt
Till skillnad från andra medier så når ljud fram till oss människor även när vi inte själva är aktiva konsumenter. Ljudet letar (eller sjunger) sig in i minnet, formar upplevelser och får oss att känna – blixtsnabbt.
Ljud aktiverar även känslominnen och påverkar köpintentionen. Studier har visat att 40% blev mer benägna att boka semester efter att ha hört ljudet av havet – jämfört med att bara se en bild av det.
- 0,05 sekunder tar det för hjärnan att känna igen ljud – 10x snabbare än en blinkning.
- 80% av våra sinnesintryck bearbetas via hörseln.
Läs mer om hur dina känslor påverkas av ljud här.
Källa: Julian Treasure: How to Be Heard, 2017
3. Ljudannonsering ökar din tillväxt – och effekt
Driver du en blomsterbutik i Skövde? Är du marknadschef på ett industribolag i Linköping? Ljudannonsering är ett smart val oavsett vilken storlek ditt bolag har, eller var i landet du befinner dig.
Genom att jobba med dynamiska budskap som anpassas i realtid kan du till exempel anpassa dialekten i reklamen utifrån var i landet lyssnaren befinner sig, eller ändra budskapet utifrån vilket väder lyssnaren har för tillfället.
Ljudannonsering stärker även effekten av dina marknadsinsatser i andra kanaler. Det innebär att om du annonserar i ljudmedier så förbättras även resultatet av din annonsering på exempelvis Facebook eller Google. Du får helt enkelt bättre utväxling när ljud är med i mixen.
Läs mer om hur ljudannonsering förbättrar din SEO här.

4. Dessutom: effekten går att mäta!
Effekten av en ljudkampanj kan följas upp med konkreta siffror över hur många du nått, vilka de är och vilka enheter de lyssnat på.
För dig som vill driva konvertering finns interaktiva funktioner som exempelvis ShakeMe, där lyssnaren skakar mobilen under ljudannonsen och hamnar direkt på din sajt eller en specifik kampanjsida.
Radio i mediemixen ger:
- 13% ökad sannolikhet att tänkas på i en köpsituation
- 2,1 i ROI – högst av alla traditionella medier
- +23% högre avkastning på reklaminvesteringar
Läs mer om hur du mäter effekten av ljudannonsering här.
Källa: Peter Field 2023, ”The Long and the Short of It – 10 Years On: Radio’s Enduring Role in Effectiveness” och Acceleration Nordisk ROI-databas, data från 2019-2023
5. Radio är den mest kostnadseffektiva medieinvesteringen
Hur spenderar du din marknadsbudget på bästa sätt? Jo, genom att öka din effekt till en lägre kostnad förstås. Att annonsera i FM-radio och podcasts är bevisat det mest kostnadseffektiva sättet att annonsera på.
Radioreklam ger lägst “Attentive Cost per Mille” (aCPM) vilket är ett mått på vad det kostar att generera 1000 sekunder i mediet där mottagaren faktsikt har varit uppmärksam och lyssnat på budskapet. Det är alltså ett mer kvalitativt sätt att mäta effekten på, eftersom mottagarens faktiska engagemang blir avgörande.
Källa: Dentsu/Lumen Attention Economy Study 2023.
Redo att höras?
Våra experter på ljud hjälper dig att komma igång med din annonsering – oavsett om du har en färdig kampanj eller om du bara sitter på en vag idé om att höras lite mer i ljud. Tillsammans sätter vi upp en kampanj som ger effekt och hörs – på riktigt.