Ingenting styr våra känslor mer än ljud. Och genom att kontrollera ljudet kan du kontrollera både stämningen, sammanhanget och känslorna hos din publik. Låt oss titta närmre på vetenskapen bakom ljud och dess inverkan på oss människor – och hur du som annonsör kan nyttja ljudets kraft.
Ljud väcker minnen och skapar välbekanta upplevelser
År 1992 upptäckte ett italienskt forskarteam att spegelceller i hjärnan aktiveras när vi ser någon annan göra något, även om vi inte gör det själva. Dessa celler låter oss automatiskt spegla andras handlingar och förutse deras rörelser. De aktiveras också när vi bara hör någon göra något. Ljuden kan ta oss till en plats och situation där vi själva kunde ha upplevt ljudet, som att ta en promenad i solnedgången, hälla vatten på bastuugnen eller dricka en kaffe på en brygga med måsskrik. Spegelcellerna för oss tillbaka till våra egna minnen.
Detta beror på att hjärnans celler som aktiveras tillsammans, kopplas ihop. Vad vi har hört, sett, smakat och luktat smälter samman. När du upplever en av dessa sinnesintryck, påminns du av de andra, vilket tar dig tillbaka till dina bekanta upplevelser.*