Det finns ett starkt samband mellan ljudannonsering och SEO. Sambandet omfattar både varumärkessök och generiskt sökbeteende och innebär att lyssnaren agerar med att göra en sökning på de stora sökmotorerna i direkt anslutning till ljudannonsering.

De företag som annonserar i radio ser oftast en direkt effekt på varumärkessök och andra sökningar som genererar trafik till hemsidan. Anledningen är att det finns en flexibilitet med ljud: som lyssnare kan du höra något på radio eller i ett podcast-avsnitt när du sitter vid mobilen eller har datorn framför dig som ger dig en direkt anledning att gå in och göra en sökning kopplad till det du just hörde.

Aktiva lyssnare agerar

En stor del av konsumtionen av ljud sker under de aktiva timmarna på dygnet. Ljud har en högre räckvidd från morgonen fram till 17.00 på eftermiddagen – både under vardag och helg. Då är du som lyssnare aktiv och gör saker samtidigt som du konsumerar ljudet. En lyssnare kan till exempel sitta på jobbet och lyssna under sin lunchrast och direkt ta ett initiativ för att kolla upp något på sökmotorn i mobilen. Dagens multitaskande och digitala beteende gör oss oerhört mottagliga och triggar ett sökbeteende genom budskap vi lyssnar på.

Koppla ihop ljud med din SEO och SEM

För att lyckas med kombinationen ljudannonsering och SEO är det avgörande att det är enkelt att hitta till din hemsida genom olika sökkombinationer på ditt varumärke. För att dessutom fånga upp olika generiska eller specifika sökningar som kan triggas av din ljudannons behöver du också se till att sökmotoroptimera din hemsida för att fånga upp sökningar kopplade till budskapen i din annons och ha relevant SEM.

Vill du ha mer tips kring ljudannonsering? Kontakta oss här >

FAKTA LJUD + SEO

EFFEKTIVITETEN FÖR GENERISKT SÖK ÖKAR MED 30% och VARUMÄRKESSÖK MED 24% om du kombinerar med en radio-investering på över 500 000 kr.*

Ljudannonsering genererar i snitt +18% ÖKAD SÖKVOLYM FÖR VARUMÄRKESSÖK. Effekten finns under hela veckan, men är något starkare under vardagar.*

1. Business Science Nordisk ROI-databas, data från 2015-2018′
2. Studie “Radio driver sök” 2018-2019 utförd av HowCom Evolutio på uppdrag från Bauer Media